aishiteiru kara

Monday, October 29, 2007

DARI MAKKAH KE VEGAS
















19 hari aku bercuti untuk menunaikan umrah, dan seterusnya menyambung cuti untuk berehat di kampung. Sekembali ke office, seharian aku menghabiskan waktu membaca email. Tiba-tiba bos memanggil aku ke dalam biliknya. Cuak juga. Rupanya dia mahu aku mengganti kan tempatnya untuk ke Teradata seminar di Las Vegas .

Terkejut aku. Haikk, takkanlah balik dari Makkah nak ke Vegas pulak. Bergegas aku menghubungi abah dan emak bertanyakan pendapat mereka. Ternyata mereka tak menghalang. Syukur alhamdulillah. Ada peluang lah aku nak melihat tempat orang.

Seminggu berikutnya, memang aku tak lekat di office. Sibuk menguruskan visa untuk ke US. Urusan bukan mudah. Untuk mendapatkan interview pun memakan masa hingga 4 hari. Tiba hari interview, kami terpaksa melalui hingga empat check point. Macam berada bukan di negara sendiri pula. Walau bagaimana pun, alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.

Sepatutnya , dari Malaysia, 8 orang akan ikut serta. 6 dari Maybank, dan 2 lagi dari Hong Leong Bank. Oleh kerana dua lagi rakanku sudah pun mempunyai visa, mereka bertolak awal sehari bersama Hong Leong staff. Kami berempat dijadualkan bertolak pada
6 Oktober, 9.40 pagi. Malangnya, flight delay sebab ada typhoon di Taipei. Hmm.. Bermalam lah aku di Empress Hotel, Sepang. It ends up, kami bertolak ke LA pada 7 Oktober. Lewat sehari dari jadual. Dugaan Allah agaknya.

As I am the only girl in this ‘rombongan cik Kiah’, being pampered la skit kan. It takes more than 20 hours. From KL to Taipei, 4 hours. Transit there , another 4 hours , and another 16 hours to LA. Perghhh. Backache, leg-ache, headache, you name it.

Disebabkan US lewat 15 jam dari Malaysia, kami sampai di LA lebih kurang pukul 7 malam. Then, kena tunggu next flight to Vegas pukul 10.30 malam. Perjalanan dalam satu jam sahaja. Di sana , kami menetap di Excalibur Hotel. Tiba di hotel pun sudah hampir pukul 1 pagi. Memang flat giler.

Keesokan hari, pukul 9 pagi , kami dah ada di lobi untuk ke Mandalay Bay. Pendaftaran seminar. Rasa macam zombie je, coz jet lag lagi. Lepas register, bagi alasan kat Teradata guy, nak balik berehat dulu. Tapi, sebenarnya kami pergi Premier Factory Outlet kat situ. Shopping la , apa lagi. Sebab puasa dan semua macam tak larat, kami balik awal. Terus pengsan dari pukul 2 sampai pukul 6 petang.

Kat sini tengah autumn. Malam sejuk sangat , 15c. Memang tak pakai aircond langsung. Siang, panas kering. Dalam 30c. Hmm.. Yang paling siksa kat sana, hidung aku asyik berdarah je. Masalahnya, dia membeku dalam hidung. Nak korek tak boleh coz puasa. Errkk.. Rasa sakitnya. Perit.

Sepanjang di sana, hanya tiga kelas saja yang dapat kami ikuti. Selebihnya, SHOPPING!! Maklumlah, kami cuma ada 3 hari je. Takkan nak siakan peluang yang ada. Third night, ada dinner dengan Teradata Asia Pacific CEO. Lepas dinner, Renalto , mamat Philipino, ajak kitorang night walk. So, dari Mandalay Bay, kami berjalan menikmati suasana malam di Vegas. Sempat menyaksikan fountain show di Mirage Hotel. Cantik! Romantik! Dengan background music, dan alunan fountain yang mengikut muzik, memang begitu mengasyikkan.

Sebenarnya, di sini tarikannya cuma hotel-hotel yang pelbagai konsep dan tema. Dan apa lagi kalau bukan kasino serta tarian ****. Sedar tak sedar, hampir enam batu kami berjalan. Mirage, Bellagio, Caesar Palace. Antara hotel yang sempat dilawati. Tapi yang paling menarik, sememangnya lah Caesar Palace. Semua begitu detail, mengikut ala Roman. Penat berjalan, kami melepak kejap di sebuah café di situ. Itu pun Renalto yang belanja. Hehe.

Alhamdulillah , sepanjang di sana, kami masih dapat menjaga puasa dan solat kami. Badan aku pun turun 2 kg. Apatak nya, cuma makan bekal yang dibawa dari Malaysia. Tapi tetap ada rasa terkilan juga, tertuang tarawih. Ibadat malam apatah lagi.. Haiiii.. Nazlin, Nazlin…

Sebelum aku sampai ke sini, cuak juga sebenarnya. Dengan pelbagai remarks yang diterima tentang layanan dan sikap prejudis mereka terhadap Muslim. Tapi alhamdulillah, segalanya dipermudahkan. Aku tidak menghadapi sebarang masalah di airport. Malah , ada petugas airport yang bercakap Arab denganku. Oopps.. Tidak keterlaluan rasanya jika ku rasakan mereka lebih sopan dan helpful berbanding kita Malaysian atau pun Arab sendiri. Mungkin ini kelebihan mereka yang perlu kita pelajari.

Hari ketiga, kami bertolak balik ke KL. Oleh kerana bodyguard-bodyguard aku tak larat puasa hari tu, terpaksa lah aku berbuka sorang-sorang. Tapi, aku paksa diorang tunggu aku habis makan. Autokratik sungguh. Hehe. Flight dari Vegas ke LA pukul 8malam. Dan dari LA ke KL, pukul 1.40pagi. Waktu menunggu ini yang sebenarnya lebih memenatkan. Entah kenapa, sepanjang perjalanan ke KL, mataku tak boleh lelap. Hanya selepas Suboh baru aku dapat lenakan diri. Stewardess tu pun kesian kat aku, kejap-kejap hantar air la, juice la, kacang la.. Just to make the journey comfortable.

Bersyukur aku , kami selamat sampai di KLIA pada 12 Oktober, 12.30 tengah hari. Bergegas aku selepas mendapat bagasi untuk menukar tiket lebih awal ke JB. Tak sempat mengejar flight 2.30, terpaksalah aku menunggu hingga pukul 5.30 petang. Lagi sekali dugaan. Sebaik sahaja flight sampai di KLIA, hujan turun selebatnya. Delay lagi… Pukul 6.30 barulah kami bertolak ke JB. Alhamdulillah, aku tiba di Senai Airport pukul 7.15 malam. Seronok aku melihat wajah abah yang sudahpun menunggu.

Akhirnya.. Dapat juga aku beraya di kampung tahun ni.. Alhamdulillah…

2 Comments:

  • wow!!! rezeki kau lin.. aku baca ni rasa cam kau masuk csi.. fear factor jerk.. maklumla ada mandalay bay.. ahaks! kampong tol aku nih..

    By Blogger cahaya petunjuk, At 4:37 PM  

  • eh awak keja kat teradata yg kat jln imbi tu ker?

    By Anonymous Anonymous, At 11:27 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]



<< Home